1776.gadā, kad Ādams Smits apgalvoja, ka patēriņš
ir vienīgais ražošanas mērķis un uzdevums, viņš faktiski runāja
par to, ko pēdējos gados dēvē par mārketinga koncepciju. Mārketinga
pamatideja ir saskaņot uzņēmuma iespējas un klienta vēlmes, lai
sasniegtu abu pušu mērķus.
Mārketingam ir milzīga loma biznesā. Tā ir vadības funkcija,
kura ir nopietni jāuzrauga un jāplāno.
Stratēģiskā mārketinga plānošana
Kāpēc nepieciešama stratēģiskā mārketinga plānošana?
Šodien, kad Latvijas tirgū globalizācijas procesu ietekmē ienāk
arvien vairāk ārzemju uzņēmumu, laikā, kad strauji mainās biznesa
vide, mārketinga loma ievērojami palielinās. Šādā situācijā
stratēģiskā mārketinga plānošana kļūst par būtisku konkurences
priekšrocību, salīdzinot ar uzņēmumiem, kuros mārketinga plānošana
nenotiek vai ir vāji attīstīta. Plānošana dod iespēju būt līdzvērtīgiem
ar tiem uzņēmumiem, kuros stratēģiskā mārketinga plānošana ir
uzņēmuma darbības kultūras sastāvdaļa jau desmitiem gadu.
Dažādu ārējo faktoru iedarbībā notiek nozīmīgas izmaiņas attiecībās
starp uzņēmumu un valsti, uzņēmumu un konkurentiem, uzņēmumu
un patērētājiem. Tāpēc jāmainās attiecībām arī organizācijas
iekšienē.
Uzņēmumi, kas veic stratēģisko mārketinga plānošanu, iegūst
sekojošas priekšrocības:
- Labāku pasākumu koordinēšanu.
- Nosaka gaidāmo attīstību.
- Palielina organizācijas gatavību pārmaiņām.
- Samazina neadekvātas reakcijas iespēju uz negaidītiem pavērsieniem.
- Samazina konfliktus jautājumos, kādā virzienā uzņēmumam
būtu jāattīstās.
- Uzlabo komunikāciju.
- Menedžeri ir spiesti sistemātiski domāt uz priekšu.
- Pieejamos resursus var labāk samērot ar iespējām.
- Plāns piedāvā struktūru regulārai pasākumu pārbaudei.
- Rezultātā sistemātiska stratēģijas formulēšana dod lielāku
investīciju atdevi.
Ja uzņēmumā nav mārketinga plānošanas sistēmas? Tad prognozējamas:
- Zaudētas peļņas iespējas.
- Bezjēdzīgi skaitļi ilgtermiņa plānos.
- Nereāli mērķi.
- Derīgas tirgus informācijas trūkums.
- Starpfunkcionālas nesaskaņas.
- Vadības neziņa.
- Produktu un tirgu skaita palielināšanās.
- Izšķiesti līdzekļi uzlabojumu veicināšanai.
- Neskaidrība par cenu noteikšanu.
- Pieaugošs jūtīgums pret vides izmaiņām.
- Kontroles zaudēšana pār uzņēmumu.
Stratēģija
|
Neefektīva
|
Efektīva
|
Taktika
|
Laba
|
Ātra nāve
|
Uzplaukums
|
Slikta
|
Lēna nāve
|
Izdzīvošana
|
Zinātniski pētījumi atklāj, ka uzņēmumi, kuriem nav efektīvas
mārketinga plānošanas sistēmas un kas ir rentabli, darbojas
plaukstošos vai lielas izaugsmes tirgos. Taču šo uzņēmumu panākumi
nav tik lieli kā līdzīgiem uzņēmumiem, kuriem ir efektīvas mārketinga
plānošanas sistēmas.
Par panākumiem tiek uzskatīts ne tikai uzņēmuma finansu sniegums
vairāku gadu laikā, bet arī veids, kā tas tiek galā ar savu
darbības vidi.
Tas nozīmē, ka līdztekus rentabilitātei, uzņēmumam ar efektīvu
mārketinga plānošanas sistēmu varētu būt arī:
- Labi saprotami mērķi;
- Ļoti motivēti darbinieki;
- Plašs lietderīgas tirgus informācijas klāsts;
- Lielāka starpfunkcionālā koordinēšana;
- Minimāla resursu izšķiešana un dublēšana;
- Apzināšanās, ka ir nepieciešamas pastāvīgas pārmaiņas un
skaidra izpratne par prioritātēm;
- Lielāka kontrole pār uzņēmumu un mazāks vārīgums pret neparedzētiem
notikumiem.
Kad vides un konkurences apstākļi kļūst naidīgi un nestabili,
uzņēmumi bez efektīvām mārketinga plānošanas sistēmām sastopas
ar nopietnām komerciālajām un organizatoriskām problēmām.
Mūsu firma sniedz konsultācijas jautājumos, kuri saistīti
ar stratēģiskā mārketinga plānošanas sistēmas ieviešanu
un vadīšanu uzņēmumā.
|